Persberichten

Hoe belandt mijn persbericht niet in de prullenbak?

U wilt een evenement aankondigen, uw nieuwe product of dienst wereldkundig maken of bijvoorbeeld úw visie geven op voorgenomen besluitvorming? Kortom, u hebt behoefte aan publiciteit. Bij uw strategie hoort in veel gevallen een goed geschreven, nieuwswaardig persbericht. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw bericht niet in de (virtuele) prullenbak belandt?
Mijn hele werkende leven schrijf ik al persberichten. Honderden moet ik er in de loop der jaren hebben geschreven. Maar elke keer is daar weer de uitdaging.

Wat is de meest opvallende kop? Hoe maak ik de eerste alinea (lead) zo pakkend mogelijk. Ja, de vijf W’s + H moeten worden beantwoord (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe). Maar hoe zorg je ervoor dat de nieuwsgierigheid daadwerkelijk wordt gewekt?

Natuurlijk maakt het uit of je koninklijk bezoek aankondigt of dat je nieuw lesmateriaal promoot. Maar ook bij laatstgenoemd voorbeeld is het juist de kunst om het zo te verwoorden dat redacties nieuwsgierig worden en de nieuwswaarde herkennen. Daarbij is het natuurlijk ook een kwestie van een goede timing en de juiste media.